OBECNÁ PRAVIDLA HRY MARIÁŠ
(vydána v roce 2009)
Článek I. Stupně her a sazby v Kč (dvacetihaléřový mariáš):
Tento dokument
definuje základní pravidla hry mariáš. Základními druhy hry
jsou volený mariáš, křížový mariáš a licitovaný mariáš.
Další specifická a upřesňující pravidla jsou stanovena
příslušnými pravidly pro tyto druhy, případně pravidly pro
jejich další variace.
Článek II. Základní pojmy a principy
1. Mariáš je
karetní hra pro 3 nebo 4 hráče. Hraje se s kartami o 32
listech, s osmi hodnotami - sedmička, osmička, devítka,
desítka, spodek, svršek, král a eso ve čtyřech barvách –
červené, kule, zelené a žaludy. Sedma je v barvě nejnižší,
eso nejvyšší. Pokud je jedna z barev ustanovena jako barva
trumfová, jakákoliv hodnota této barvy přebíjí všechny
hodnoty ostatních tří barev. Při hrách, ve kterých je
stanovena barva trumfů, se desítka v každé barvě posouvá
hodnotou hned pod eso a stává se tak vyšší kartou než král
příslušné barvy.
2. Cílem hry je
splnění předem ohlášeného závazku oproti snaze protihráčů
právě tomuto zabránit.
3. Volící hráč,
který stanovuje druh závazku, případně barvu trumfů, je v
následném textu označován aktér a hraje proti ostatním
hráčům (hráči obrany). Výjimku tvoří křížový mariáš, kde
aktér může hrát s jedním spoluhráčem (viz. Čl.VII, odst.2),
tato dvojice bývá pak označována jako volící strana.
4. Do hry se rozdávají všechny karty. První hráč, který
dostává karty, se nazývá forhont. Všichni hráči, kromě
případného pauzírujícího, musejí mít při zahájení sehrávky
stejný počet karet. Pokud se sehrávky účastní pouze tři
hráči, odhodí aktér, dvě přebývající karty (tzv. talon)
stranou lícem dolů. Hodnotu a barvu těchto karet protihráčům
nesděluje, a to ani během sehrávky. Při voleném a
licitovaném mariáši se sehrávky účastní vždy pouze tři hráči
(viz. Čl.VII, odst.1,3). Tyto dva druhy mariáše se však
taktéž snadno dají hrát ve čtyřech a to tak, že hráč, který
rozdal karty do hry, tuto sehrávku nehraje (pauzíruje).
5. Hráč nesmí
karty ve svém listě, které ještě neodehrál, ukazovat ani
nijak prozrazovat svým spoluhráčům.
6. Hraje se na zdvihy (štychy), tj. každý hráč popořadě
odehraje jednu kartu v souladu s pravidly a ten, kterému
patří nejvyšší karta ve zdvihu se stává jeho majitelem.
Odloží si ho lícem dolů na svoji hromádku a má právo zahájit
následující zdvih. Do prvního zdvihu vynáší forhont, vyjma
Betla a Durcha, při nichž vynáší aktér. Karty v ukončeném
zdvihu již nejsou součástí další sehrávky a lze nahlížet
pouze do posledního ukončeného zdvihu.
7. Při odehrání karty do zdvihu platí povinnost přiznat
barvu, tj. odehrát kartu stejné barvy jakou má ta, kterou
byl zdvih zahájen. Pokud hráč tuto barvu nemá, musí odehrát
kartu trumfové barvy, byla-li tato ustanovena. Nevlastní-li
ani tuto barvu, může odehrát libovolnou kartu zbývajících
barev, které však nemohou v žádném případě zdvih získat.
8. Současnou povinností je zahrát vyšší kartu, než je ta,
která je v daném momentě nejvyšší ve zdvihu, pokud hráč
takovou kartu příslušné barvy vlastní. Je nutno však dodržet
předchozí pravidlo, takže v případě, že je první nesená
barva již přebita trumfem, další hráč v pořadí, pokud
vlastní ve svém listu karty obou zmíněných barev, musí
odehrát kartu v prvotně nesené barvě, nemusí zde však již
dávat vyšší (jakkoliv vysoká karta v nesené barvě nepřebije
trumf). Pokud hráč nemá nesenou barvu a zabíjí zdvih
trumfem, i zde platí povinnost dát vyšší trumf, pokud již ve
zdvihu nějaký je.
9. Karty do další
hry skládá hráč, který bude rozdávat. Povinnost
rozdávajícího se po každé ukončené hře posouvá na dalšího
hráče ve směru hry (předchozí forhont). Karty se nesmí
míchat (pokud příslušná specifická pravidla nestanoví
jinak), nelze ani narušovat sled karet tzv. říznutím různých
hromádek, které zůstaly na stole po ukončení minulé hry.
Hráč sedící před rozdávajícím hráčem (ve směru hraní) má
právo i povinnost složený balíček karet sejmout, a to
alespoň dvě karty shora nebo zdola.
Článek III. Hodnoty karet
1. Je-li cílem
nebo součástí cíle ohlášeného závazku získat co největší
počet bodů, jsou ve hře následující hodnoty:
Eso – 10 bodů
Desítka – 10 bodů
Poslední zdvih (tzv.Ultimo) – 10 bodů
Hláška – 20 bodů
Trumfová hláška – 40 bodů
2. Body za esa, desítky a poslední zdvih náleží tomu hráči,
který příslušný zdvih získal. Body získané spoluhráči se po
ukončení sehrávky sčítají.
3. Hláškou se rozumí dvojice svršek – král ve stejné barvě
(tzv. mariáš) nacházející se na ruce (v listě) jednoho
hráče. Body za hlášku náleží tomu hráči, který ji měl na
ruce a nahlásil ji, příslušný zdvih může získat kterýkoliv z
hráčů. Hláška se považuje za nahlášenou, odloží-li její
majitel stranou (na své zdvihy) první z příslušné dvojice
karet v okamžiku, kdy tuto kartu odehrává. Za nenahlášenou
hlášku žádné body nepřísluší.
4. U závazků, které sledují jiný cíl, než dosažení co
největšího počtu bodů, se hodnoty získaných zdvihů nesledují
a hlášky se nehlásí.
Článek IV. Závazky
1. Na začátku
každé hry ohlásí její aktér některý z následujících závazků:
Hra
Sedma (přesněji Hra a Sedma)
Sto
Sto a Sedma
Betl
Durch
Dvě sedmy (jen u licitovaného mariáše)
Dvě sedmy a Sto (jen u licitovaného mariáše)
2. Způsob, jakým se určí aktér hry a jeho závazek, stanovují
odlišně pravidla jednotlivých variant mariáše (dále viz.
Čl.VII).
3. Ohlášení závazku Hra znamená, že aktér zvolí a oznámí
trumfovou barvu a pro jeho splnění je nutno uhrát více bodů
než získá protistrana.
4. Ohlášení závazku Sedma (resp. Hra a Sedma) znamená, že
aktér oznámí trumfovou barvu a pokus získat poslední zdvih
pomocí sedmičky v trumfové barvě. Závazek Sedma není splněn,
jestliže aktér je donucen odehrát sedmičku trumfové barvy
dříve než v posledním zdvihu nebo do posledního zdvihu
zůstane některému dalšímu hráči jiná karta trumfové barvy.
Přestože jsou oba závazky ohlašovány současně (závazek Sedma
nelze hrát bez závazku Hra), vyhodnocují se samostatně.
5. Ohlášení závazku Sto znamená, že aktér oznámí trumfovou
barvu a pokus získat alespoň 100 bodů. Dosažení tohoto cíle
předpokládá vlastnictví hlášky, přičemž do potřebné hranice
100 bodů se započítává jen jedna hláška. Závazek Sto je
splněn, jestliže hlásící strana získá aspoň 60 bodů,
hraje-li s pomocí hlášky v trumfové barvě nebo jestliže
získá aspoň 80 bodů, hraje-li s pomocí hlášky v jiné barvě.
6. Ohlášení závazku Sto a Sedma znamená pokus uhrát oba
závazky najednou. Závazky se vyhodnocují samostatně.
7. Ohlášení závazku Betl znamená pokus, že aktér ve hře
nezíská žádný zdvih. Trumfovní barva se nestanovuje. Desítka
je nižší kartou než spodek stejné barvy. Právo výnosu do
prvního zdvihu má vždy aktér, vynášená karta musí být
odložena na stůl lícem dolů před ohlášením závazku. Závazek
Betl není splněn, získá-li aktér kdykoliv v průběhu hry
zdvih.
8. Ohlášení závazku Durch znamená pokus, že aktér získá
všechny zdvihy ve hře. Trumfovní barva se nestanovuje.
Desítka je nižší kartou než spodek stejné barvy. Právo
výnosu do prvního zdvihu má vždy aktér, vynášená karta musí
být odložena na stůl lícem dolů před ohlášením závazku.
Závazek Durch není splněn, ztratí-li aktér kdykoliv v
průběhu hry zdvih.
9. Ohlášení závazku Dvě sedmy znamená, že aktér stanoví a
oznámí trumfovou a navíc tzv.pomocnou barvu a pokusí se
pomocí sedmičky trumfové barvy získat poslední zdvih a
pomocí sedmičky v pomocné barvě předposlední zdvih ve hře.
Závazek Dvě sedmy není splněn, jestliže je aktér donucen
hrát sedmu trumfové barvy dříve než v posledním zdvihu nebo
jestliže je mu některá z ohlášených Sedem přebita vyšší
kartou.
10. Ohlášení závazku Dvě sedmy a Sto znamená pokus uhrát oba
závazky najednou. Závazky se vyhodnocují samostatně.
11. Hlášená Sedma (i v pomocné barvě) smí být odehrána až
jako poslední karta dané barvy na ruce a to až v posledním,
(resp.předposledním) zdvihu, pokud je to dle pravidel možné.
12. U závazků s ustanovením trumfové barvy je zakázáno
odkládat esa a desítky do talonu. Odhodit nehodnotový trumf
je dovoleno, pokud příslušná specifická pravidla nestanoví
jinak.
Článek V. Sazby
1. Splní-li aktér
svůj závazek, hradí mu každý hráč obrany výslednou sazbu.
Nesplní-li aktér svůj závazek, hradí on (volící strana)
výslednou sazbu každému hráči obrany. Případný pauzírující
hráč je pro tyto účely brán jako hráč obrany.
2. Sazba za ohlášený závazek závisí na peněžním základu, s
jakým se hraje – obvykle 20 hal nebo 1 Kč. Následující
tabulka uvádí koeficienty, které po vynásobení peněžním
základem dají základní sazby za příslušné závazky:
Hra 1
Sedma 2
Sto 4
Betl 15
Durch 30
Dvě sedmy 40
3. U kombinovaných závazků se výsledné sazby sčítají, resp.
odčítají, byl-li splněn jen jeden z nich.
4. Jsou-li jako trumfová barva zvoleny červené, je sazba za
hru dvojnásobná.
5. Sazbu
ohlášeného závazku lze zvýšit tzv.flekováním. Poté, co aktér
ohlásí závazek, musí jej před zahájením sehrávky schválit
obrana. Obrana se k závazku vyjadřuje slovy „Dobrý“
(domnívá-li se, že aktér svůj závazek splní) nebo „Flek“
(domnívá-li se, že aktér svůj závazek nesplní). Flekem se
sazba za závazek zvyšuje vždy na dvojnásobek. U
kombinovaných závazků lze flekovat každý z nich samostatně.
Při schvalování závazku se jednotliví hráči vyjadřují v
pořadí ve směru hraní. Sazbu za závazek lze střídavě
zvyšovat dalším flekováním, obvykle vyslovením výrazů Flek
(obrana), Re (volící strana), Tutti (obrana), Boty (volící
strana) atd., přičemž v daném kole schvalování se lze
vyjadřovat již jen k tomu závazku, který v předchozím kole
protistrana flekovala. Flekování je ukončeno schválením
(neflekováním) závazku některou ze stran. V případě obrany
musí říci „Dobrý“ (Pass) popořadě všichni hráči této strany
účastnící se sehrávky.
6. Splní-li aktér závazek Sto, náleží mu příslušná
(vyflekovaná) sazba za každých 10 bodů, které získal nad
hranici 100 bodů, včetně jeho případných dalších hlášek.
Nesplní-li jej, musí uhradit příslušnou sazbu za každých 10
bodů, které mu chybí do hranice 100 bodů, a zároveň za
každých 10 bodů, které obrana získala pomocí hlášek.
7. Při sehrávce
závazku Hra (popř. Hra a Sedma) může aktér i obrana
dosáhnout výsledku Tiché sto, přičemž do tohoto výsledku se
započítávají všechny hlášky bez omezení. Výsledku Tiché sto
se dosáhne získáním 100 a více bodů. Při dosažení Tichého
sta se sazba za závazek Hra zdvojnásobuje, je tudíž
poloviční než sazba hlášeného Sta. Vítězné straně náleží
navíc sazba za Tiché sto za každých 10 bodů, které získala
nad hranici 100 bodů.
8. Při sehrávce závazku Hra nebo Sto může aktér i obrana
dosáhnout výsledku Tichá sedma. Výsledku Tichá sedma se
dosáhne získáním posledního zdvihu pomocí Sedmy trumfové
barvy. Tichá Sedma, uhraná či zabitá, má poloviční sazbu než
hlášená Sedma. Sedmu může v posledním zdvihu zabít vyšším
trumfem i spoluhráč, oba jsou tímto nuceni zaplatit
příslušnou sazbu protistraně.
9. Maximální sazba za hru (po flekování a dle výsledku
sehrávky), tzv. limit, je 500-násobek peněžního základu.
10. Byl-li flekován ložený závazek, tzv. loženě vyhraná hra,
hradí flekující hráč obrany sám za všechny spoluhráče celý
rozdíl mezi výslednou sazbou za hru po flekování a sazbou,
která by jinak aktérovi náležela bez flekování. Zapojil-li
se do flekování druhý hráč obrany, dělí si povinnost uhradit
tento rozdíl oba flekující hráči obrany rovným dílem mezi
sebe. Hráči obrany, kteří se do flekování nezapojili, hradí
pouze základní sazbu závazku (dle Čl.V, odst.2,3).
11. Závazky Hra,
Sedma, Sto jsou považovány za ložené, je-li před zahájením
sehrávky nepochybné, že aktér nemůže být donucen sehrávkou
ztratit ani 10 z 90 možných bodů.
Závazek Betl je považován za ložený, je-li před zahájením
sehrávky nepochybné, že aktér nemůže získat ani jeden zdvih.
Závazek Durch je považován za ložený, je-li před zahájením
sehrávky nepochybné, že aktér nemusí ztratit ani jeden
zdvih.
Závazek Dvě sedmy je považován za ložený, je-li před
zahájením sehrávky nepochybné, že aktér nemůže prohrát ani v
případě, že všechny jemu chybějící karty v trumfové a
pomocné barvě se nacházejí v rukou jednoho hráče obrany.
12. Dojde-li k tomu, že při závazku Sedma je obranou Hra
okomentována flekem a Sedma schválena bez fleku, a volící
strana schvaluje prohranou Hru, sehrávka se nekoná, neboť
závazky jsou finančně vyrovnané a není v nich sporu o
vítězi.
Článek VI. Renonc
1. Renoncem je
každé provinění proti herním pravidlům.
2. Renoncem se rozumí zejména:
Míchání a řezání karet, dle čl.II, odst.4
Opakované chybné rozdání karet
Nedodržení pořadí při komentování závazku, dle čl.V,
odst.4
Chybný počet karet odložených do talonu
Nahlížení do talonu po okomentování závazku
Nedodržení hracího pořadí dle č.lI, odst.6
Nepřiznání barvy dle čl.II, odst.7
Neodehrání vyšší karty dle č.lI, odst.8
Odehrání hlášené Sedmy v rozporu s pravidlem čl.IV,
odst.10
Nahlížení do karet soupeřům i spoluhráčům
Prozrazení karet spoluhráči
Odložení desítky či esa do talonu (vyjma Betla či Durcha),
dle čl.IV, odst.11
3. Hráč, který se dopustil renoncu, hradí všem ostatním
hráčům paušální sazbu ve výši 10-násobku peněžního základu a
zároveň je (kromě prvních tří renonců) povinen za všechny
hráče svojí strany uhradit protistraně sazbu za hru dle
výsledku flekování. Odložení desítky či esa do talonu se
trestá paušální sazbou ve výši 50-násobku peněžního základu.
Článek VII. Základní specifika jednotlivých druhů mariáše
1. Volený mariáš –
Sehrávky se účastní 3 hráči. Rozdává se ve směru hraní
(7-5-5-5-5-5). Trumfovou barvu volí vždy forhont a to z
prvních sedmi rozdaných karet, případně zcela naslepo z
druhé pětice. Zvolenou kartu odloží stranou lícem dolů.
Talon odkládá až po zařazení druhé pětice karet do listu.
Pokud chce hrát hru s trumfy, musí dát ještě po odložení
talonu možnost ostatním hrát hru bez trumfů (Betl, Durch).
Učiní tak otázkou „Barva?“ Zbývající dva hráči postupně
buďto barvu schválí a nebo seberou odložený talon a následně
po odhozu jiného talonu ohlásí Betl či Durch. Z ohlášeného
Betla mohou zbývající dva hráči přebrat hru ještě na Durcha.
Pokud oba hráči obrany hru schválí, aktér nahlásí závazek,
který se dále komentuje. Závazky Sedma a Sto mohou hlásit i
hráči obrany v prvním kole komentování ohlášeného trumfového
závazku. Do hlášeného Sta se počítá první nahlášená hláška.
2. Křížový mariáš
– Sehrávky se účastní 4 hráči. Rozdává se ve směru hraní
(4-4-4-4-4-4-4-4). Forhont při volbě hlásí hodnotu (výšku)
karty, se kterou chce hrát (může úmyslně hrát sám nebo kartu
dokoupit ve svých čtyřech zbývajících). Talon se neodhazuje,
forhont se zeptá na Barvu a po schválení všem ukáže zvolenou
trumfovou kartu a ohlásí závazek. V případě, že hraje s
někým, je nutno pečlivě dbát na to, aby flekování proběhlo
korektně a volaný spoluhráč neflekoval závazky volícího
hráče (liché fleky dávají pouze hráči obrany). Hodnoty
zdvihů volící strany jsou sčítány jako u zbylé dvojice
hráčů. V tomto případě platba na konci sehrávky probíhá tak,
že jeden z poražené dvojice platí jednomu z vítězů a druhý z
poražené dvojice druhému z vítězů. Opět je povoleno hlásit
závazky proti volící straně. Betl se hraje po výnosu do
druhého zdvihu z otevřenými kartami, ovšem bez domluvy mezi
spoluhráči. Durch se může hrát „s chytrým“, aktérovi stačí
uhrát pouze prvních sedm zdvihů, poslední může přepustit
jinému hráči. Ten se pak bere pro účely platby jako hráč
volící strany.
3. Licitovaný
mariáš – Sehrávky se účastní 3 hráči. Rozdává se ve směru
hraní (5-5-5-2-5-5-5). Hráč, který se zaváže úvodní licitací
(dražbou) k nejvyšší hře (dle posloupnosti v Čl.IV, odst.1),
vezme talon odložený uprostřed a získává právo zvolit a
ohlásit závazek. Ten nesmí být v dané posloupnosti níže, než
jej zavazuje výška ukončené licitace, může se však jednat o
jakýkoliv vyšší druh závazku. Právo výnosu zůstává (vyjma
Betl a Durch) forhontovi. S prvotní nabídkou výše možného
závazku začíná po jednotlivých stupních, které je možné
přeskakovat, licitovat zadák (hráč, který dostává karty jako
poslední), tj. hráč sedící ve směru hraní před forhontem.
Forhontovi stačí výši závazku vyrovnávat odpovědí „Mám.“ Po
odstoupení jednoho z hráčů se do licitace zapojí i
prostřední hráč, který přebírá jeho postavení. V případě, že
z licitace odstoupí forhont, prostřednímu hráči stačí
„držet“ stejný licitační stupeň, jako nabídl forhont. Novou
hrou oproti předešlým druhům hry mariáš je závazek Dvě
sedmy, popsaný v Čl.IV, odst.8.
|